"Celková suma investície nie je známa, keď sa však pozrieme na iné
investície, hovoríme o rozpätí v miliardách eur. Napríklad firma
Basquevolt plánuje v Španielsku preinvestovať 700 miliónov eur s
kapacitou produkcie na úrovni 10 gigawatthodín (GWh), čínsky Envsion
chce postaviť baterkáreň taktiež v Španielsku s kapacitou 30 GWh s
plánovaným objemom investície vo výške 2,5 miliardy eur, indická Tata
Group postaví gigafactory v Spojenom kráľovstve s kapacitou 40 GWh za
5,2 miliardy eur," priblížil.
"Na základe týchto oznámených investícií môžeme odhadovať investíciu
vo výške 1,5 až 2 miliardy eur v prvej fáze, s potenciálom nárastu až na
4 až 5 miliárd eur po konečnom rozšírení. Kedy však baterkáreň dosiahne
plnú plánovanú kapacitu, nateraz nevieme. Investícia tak môže dosiahnuť
až približne 1,5 % HDP v prvej fáze s potenciálom kumulatívne až 4 %
HDP (HDP roku 2023)," spresnil analytik.
Upozornil, že výška vládnej pomoci je taktiež nejasná, napríklad v
Maďarsku pri stavbe baterkárne v Debrecíne (jedna miliarda eur, 1000
pracovných miest) vláda poskytne investičný stimul 37,5 milióna eur.
Podčiarkol, že táto investícia spolu s ďalšími nedávno oznámenými
(Volvo, Porsche, ale aj o niečo menšie, napríklad v oblasti tepelných
čerpadiel) posúva Slovensko správnym smerom v oblasti zelenej
transformácie.
"Nesmieme tiež opomenúť, že pri výrobe elektromobilov sa svet stále
do veľkej miery spolieha na Čínu. Podľa niektorých zistení Čína
kontroluje asi 41 % svetovej ťažby kobaltu a 28 % lítia, čo sú dva
kľúčové prvky pre výroby elektromobilov. Okrem toho v ďalšej fáze
procesu výroby, spracovaní, má Čína má pod kontrolou až dve tretiny
svetovej kapacity na spracovanie kobaltu a takmer tri štvrtiny
rafinačnej kapacity lítia," dodal Horňák.
"Keďže ide len o memorandum, cenu, ktorú zaplatia občania, ešte
nepoznáme. Samozrejme, z pohľadu vývoja automobilového priemyslu je
takáto investícia dôležitá. Prechod na elektromobilitu nastane bez
ohľadu na súčasnú ekonomickú výhodnosť. Pre baterkáreň je určite
prínosom, že vysoký podiel jadra v slovenskej energetike umožňuje nízku
emisnú stopu výroby. Ak by sme predpokladali, že fabrika bude vyrábať
batérie s kapacitou 60 kilowatthodín, hovoríme o 333.333 batériách
ročne. Išlo by teda o pomerne významného producenta vzhľadom na súčasné
predaje elektromobilov v Európe," doplnil analytik Iness Radovan Ďurana.
Úrad vlády SR vo štvrtok informoval, že v Šuranoch v okrese Nové Zámky
má vzniknúť továreň na batérie do elektromobilov s kapacitou výroby 20
GWh batérií ročne s možným rozšírením kapacity produkcie až na
dvojnásobok. S plným spustením výroby sa ráta v roku 2026, zamestnať má
1500 pracovníkov. Vyplýva to z memoranda o porozumení, ktoré v stredu
(22. 11.) podpísal premiér Robert Fico (Smer-SD) a ministerka
hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD) so spoločnosťou Gotion InoBat
Batteries.